Konica Hexanon AR 50mm f:1.4

Konica Hexanon AR 50mm f:1.4 är ett raktecknande och mycket skarpt 50mm objektiv som har en mycket bra känsla och vikt, den känns väldigt välbalanserad på en Sony A7RII som jag testad den på. Jag har använt objektivet med en K/AR – Nex adapter från K&F Concept vilket fungerar väldigt bra, objektivet kommer ut en bit från kameran vilket gör att man kommer åt bländarringen och avståndsringen även om man har stora händer som jag. Detta test är utfört utan motljusskydd eftersom jag inte har något, jag har bara använd handen som motljusskydd när det behövts.

Enbart objektivet väger 368g med adaptern och monterat på kameran väger hela paketet 1028g. Objektivet har bländarsteg enligt 1.4-2-2.8-4-5.6-8-11-16-22.Närmaste fokuseringavstånd är 0.45meter och oändligheten ligger just över 10 meter. Bländaren består av 6 lameller som bildar en hexagon på mindre bländaröppningar. Filterdiametern är 55mm.

Här är två olika bilder på hur objektivet ser ut på Sony A7RII:

Sony A7RII + Konica Hexanon AR 50mm f:1.4
Sony A7RII + Konica Hexanon AR 50mm f:1.4

Alla bilderna är oredigerade och direkt ur kameran, sedan längre ned kommer redigerade bilder.

Bakrundsoskärpan är fantastiskt bra, riktigt len och mjuk, objektivet renderar färgerna på ett riktigt fint sätt och skärpan är riktigt bra, objektivet är ganska soft på bländare 1.4 och även något soft på bländare 2 men på 2.8 där börjar det hända grejer. Jag tycker att bländare 1.4 och 2 är ganska oanvändbara de flesta gånger eftersom de har extremt kort skärpedjup, dock kan det vara bra om man vill fotografera i riktigt lite ljus utan att öka på isotalet. Alla bilderna nedan är fotograferade med bländare 2.8-4.

Den här bilden är dock tagen på bländare 5.6, den blev något oskarp men syftet var att visa att vid den här bländaren börjar hexagoner synas i ljuspunkter och reflexer, titta på den övre delen av bilden så ser ni att många ljuspunkter börjar likna hexagoner, detta beror på de hexagonformade bländarlamellerna som gör denna form av ljuspunkter.

Hexagoner börjas synas i ljuspunkter.

Här är en bild som är fotograferad i svagt motljus med stor bländaröppning kommer inte ihåg riktigt men det var 2.8 eller 4, dock ser man att bokeh’n kan bli ganska stökig och orolig i vissa situationer, i de allra flesta fall har den en helt fantastisk bokeh men här i svagt motljus är det inte så fint.

Orolig / Stökig bakgrundsoskärpa vid motljus.

Motljusegenskaperna är inte lika bra som på dagens objektiv då det blir mycket flares och andra ljusfenomen inne i optiken, dock kan jag tycka det kan bli ganska spännande och fina motiv ändå, här har jag riktigt provocerat optiken, i den första bilden är solen nästan rätt in i optiken och i den andra bilden lyser den in cirka 45 grader ifrån sidan. Jag ger ändå objektivet ett stort plus i kanten för att den är så bra på lyfta fram detaljer i dessa motljusbilder där många optiker hade gjort bilden mycket mörkare. Första bilden är med bländare 8 och den andra med bländare 2.8.

Bländare 8
Bländare 2.8

Även här är en landskapsbild tagen med bländare 8, kraftigt motljus men inga flares, ska testa redigera denna och se vad man kan få fram i Lightroom.

Bländare 8

Objektivet är väldigt raktecknande och detaljrikedomen är det inget fel på.

Här är några av bilderna som jag redigerat i Lightroom, dem är alltså endast beskurna och redigerade i Lightroom, inget annat hjälpmedel har använts.

Det finns en hysteri bland tillverkare av objektiv idag där man ska ha objektivet så skarpt som möjligt redan på största bländaröppning vilket i detta fall är 1.4, sedan sitter det massor av olika människor och ägnar sig åt olika laboratorietester vilket objektiv som verkligen är skarpast, jag tycker å andra sidan att det är roligare att göra test ute i verkligheten och uppleva känslan samt rendering och skärpa i objektivet. Ett nytt objektiv som motsvarar detta idag får du nog ge väldigt mycket pengar för, och ett objektiv som ska upp i samma silkeslena bokeh och färgrendering är nog också svårt att hitta om du inte tittar på dyrare proffsobjektiv.

Detta objektiv är så billigt att du hittar det i nyskick för under tusen kronor och med lite tur mindre än så, därför kommer jag inte att ta hänsyn till priset när jag sätter betyg på objektivet, då hade den automatiskt fått högsta betyg.

Det här objektivet är väldigt skarpt, raktecknande, renderar färger fint, känslan i avståndsringen är väldigt bra, den går mjukt och fint om än något trögt, det är lätt att ställa in skärpan. Detta objektiv är faktiskt så bra att det ingår i min privata samling och kommer inte att säljas förrän jag hittar ett jag tycker bättre om. Kan du bara tänka dig att fokusera manuellt och välja bländaröppning manuellt på objektivet så är det här en liten guldklimp om du hittar den begagnad någonstans.

Det samlade betyget, utan hänsyn till priset blir 7/10.

Bakgrundsoskärpa / Bokeh

Bokeh är det korrekta ordet för bakgrundsoskärpa inom fotografin, dock tycker jag det är onödigt att kunna det ordet så vi kör bara med bakgrundsoskärpa.

Bakgrundsoskärpa är när ditt motiv är skarpt på bilden och bakgrunden blir suddig / oskarp, man kan säga att man frånskiljer motivet från bakgrunden så ögat lättare ska kunna uppfatta vad du har fotograferat eller vill visa upp, dessutom kan det i vissa fall vara en ganska tråkig bakgrund som du kan trolla bort genom att göra den oskarp.

Här är ett exempel på bakgrundsoskärpa, du ser säkert att den bilden med oskarp bakgrund är mycket mer intressant och den andra tråkig.

För att få bakgrundsoskärpa så måste du frångå automatiskt läge i din kamera och välja bländarautomatik, detta kan du göra på de allra flesta kameror idag via en programratt eller inne i menyerna, på ratten ska det stå A på Sony, AV på Canon, har du något annat kameramärke så får du kolla i instruktionsboken hur du väljer detta, det kan skilja på vissa kameror och heta antingen bländarautomatik eller bländarförval.

Nu när du har rattat in rätt program så ska du släppa in så mycket ljus som möjligt genom objektivet genom att välja den största bländaröppningen du kan ha, detta gör du genom att snurra på någon av alla vred på din kamera, det är bara testa sig fram. Din kamera kommer nu att indikera vilken bländare som är vald, sedan väljer den slutartid själv och även isotal om du valt auto på det, kameran visar vilken bländare som är vald genom att visa dig olika siffror t.ex 2.8, 3.5, 4.0, 5.6, 8.0, 9.0, 11.0 och så vidare.

Nu är det så att din största bländaröppning du kan välja är den lägsta siffran du kan välja och ju högre siffra så blir det mindre bländaröppning, det är lätt att tänka fel här och tro att man ska ha en sån hög siffra som möjligt men så är det inte. Alltså ju lägre siffra = ju mer ljus släpper du in, ju högre siffra = ju mindra ljus släpper du in.

Siffra är alltså bländarvärdet och ju mindre bländarvärde ju suddigare bakgrund får du och ju högre bländarvärde ju skarpare bakgrund.

Nu när du valt ditt lägsta bländarvärde så kan du prova fotografera en person eller något annat till exempel en blomma, du får inte stå för långt bort från motivet utan ganska nära men ändå att motivet kan bli skarpt, då kommer du att få en suddig bakgrund, står du för långt ifrån ditt motiv kommer bakgrunden ändå att bli skarpare än du tänkt dig.

Extrema vidvinkelobjektiv är inte så jättebra att få suddiga bakgrunder med utan jag råder dig att ha minst 35mm objektiv när du gör detta, helst 50mm eller mer. Klassiska populära porträttobjektiv ligger på 80-90mm och här blir det lätt att få suddig bakgrund, har du en zoom t.ex 70-200mm så är denna perfekt att få suddiga bakgrunder med, ju mera mm (större brännvidd) ju mer suddiga bakgrunder får du.

Här är ett exempel till:

Sen några exempel på bokeh / bakgrundsoskärpa:

Ha det fint nu och lycka till med fotograferingen!

Objektivtester

Jag kommer att börja göra objektivtester på min blogg, det kommer att handla om gamla som nya objektiv, tanken är att testa dessa objektiv ska testas ute i naturen där jag kommer gå igenom vad jag tycker om objektivets egenskaper som känsla, skärpa, bokeh, färger, rendering och byggkvalitet.

Allt som är laboratorietester kommer jag att undvika, för mig är det mycket viktigare hur känslan är i objektivet samt hur dess egenskaper är, inte om den är superskarp på full öppning vilket det verkar råda någon form av hysteri kring idag, jag är även opartisk och säljer inga nya kameror eller objektiv, därför känner jag mig fri att kunna skriva bra om gamla objektiv då det inte påverkar mig på samma sätt som många andra.

Mitt råd just nu i skrivande stund är att du inte ska dras med i hysterin kring skärpa och upplösning utan fundera vad du själv vill åstadkomma med dina bilder, om du kan tänka dig att ändra bländare manuellt och fotografera halvmanuellt så finns gamla objektiv för under tusenlappen och ibland för bara en hundralapp som renderar färger kombinerat med skärpa så fint jämfört med moderna objektiv där du kommer att få köpa ditt objektiv på avbetalning eller spara pengar länge, detta är objektiv som kostar 5-10000kr eller ännu mer per styck. Min generella uppfattning är också att väldigt många moderna objektiv har en mera aggresiv / skarp / stökig bakgrundsoskärpa vilket kanske kommer ifrån att man jagar skärpa idag genom att göra glasen så rena och klara som möjligt, detta låter jag dock vara osagt eftersom jag inte har den kunskapen i ämnet att säga om så är fallet.

Nu pratar jag förstås om prime-objektiv, alltså en fast brännvid t.ex 90mm, det är den sortens gamla objektiv som kan vara en riktig investering för dig som vill ha bra grejer men ändå inte slösa bort alla dina pengar, gamla sortens zoom objektiv är generellt så dåliga att de inte är någon mening alls att använda på moderns kameror, därför kommer dessa tester enbart att handla om prime-linser, eventuellt någon gammal zoom som fått väldigt bra rykte. Vissa gamla objektiv som är tillverkade fram till 1980 är radioaktiva och dem skulle jag vilka avråda ifrån även om det påstås vara ofarligt.

Det första testet som kommer ut kommer att handla om Konica Hexanon AR 50mm f:1.4.

Fotoskolan

Fotoskolan bildas i samband med att jag får många frågor av människor som undrar hur jag gör för att fotografera olika saker och hur man använder sig av olika tekniker inom fotograferingen för att få ett visst resultat, dessa frågor kommer jag att gå igenom i fotoskolan där jag ska försöka förklara på ett enkelt sätt genom text och bilder, alla dessa frågor och svar kommer att samlas i en ny kategori till höger på sidan som heter fotoskolan.

Jag kommer också att gå in lite mer ingående på den tekniska aspekten av fotograferingen där jag kommer att förklara varför vissa bildresultat blir som dem blir, men för dig som bara vill lära dig den grundläggande fotograferingen behöver så klart inte läsa den mera tekniska biten i de kommande beskrivningen.

Den första delen av fotoskolan kommer att handla om Bokeh vilket betyder bakgrundsoskärpa inom fotografin, dock ska jag försöka hålla mig till enkla ord som alla förstår, därför håller jag mig till ordet bakgrundsoskärpa.